Thursday 11 August 2016

Kanser Payudara

Secara purata seorang wanita di Malaysia mempunyai 1 per 19 kemungkinan untuk mendapat kanser payudara dalam hayat mereka. Ini bermakna, seramai hampir 700,000 kaum wanita di seluruh Malaysia berhadapan kemungkinan untuk dihantui gejala ini. Risiko tersebut paling tinggi menyerang kaum Cina, diikuti kaum India dan akhir sekali kaum Melayu dengan kadar masing-masingnya adalah 1 per 14, 1 per 15 dan 1 per 24. Menurut laporan yang telah dikeluarkan oleh Daftar Kanser Kebangsaan, kanser payudaratelah menyumbang sebanyak 31% kes kanser bagi golongan wanita yang telah didiagnosis pada tahun 2003.

Namun, perlu diingatkan bahawa kaum lelaki juga tidak terlepas dari bahana kanser payudara. Buktinya, pada tahun 2012 kanser payudara dikesan di kalangan 26 lelaki Melayu, 22 lelaki Cina dan 5 lelaki India. Lebih memburukkan lagi keadaan, Dr. Nik Munirah Nik Mahdi yang merupakan Penyelaras Pusat Sumber Kanser Payudara Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) berkata,kanser payudara yang menyerang golongan lelaki adalah lebih merbahaya kerana sel kanser tersebut lebih aktif dan agresif berbanding sel kanser yang menyerang kaum wanita.


Tanda & Gejala Kanser Payudara
  • Pembentukan gumpalan merupakan tanda biasa yang kekal untuk jangka masa yang panjang;
  • radang, kulit kemerahan atau bengkak akan berlaku jika salur limfa kecil di dalam kulitdan pembuluh limfatik diserang oleh tisu abnormal;
  • kulit akan mempunyai tekstur kupasan oren yang juga dirujuk sebagai "peau d'orange";
  • gumpalan mungkin terjadi di payudara atau di ketiak. Rupa payudara juga akan bertukar melalui penebalan atau pertambahan saiz dan bentuk;
  • kulit payudara kelihatan seperti lekuk atau membentuk rabung;
  • puting akan tenggelam, menjadi merah, bersisik atau mempunyai lelehan yang abnormal; dan
  • apabila ia merebak ke kawasan lain, akan menjelma tanda seperti demam, seram sejuk,sakit tulang dan sendi, sakit kuning, gejala neurologi dan curahan (efusi) pleura.



    Peringkat Kanser Payudara
    • Peringkat I - merujuk kepada kanser payudara pada peringkat awal di mana ukuran melintang tumor kurang dari 2 sentimeter dan belum lagi merebak.
    • Peringkat II - merujuk kepada peringkat di mana ukuran tumor adalah di antara 2 hingga 5sentimeter; atau lebih dari 5 sentimeter tetapi belum merebak; atau kurang dari 2sentimeter tetapi telah merebak ke nodus limfa ketiak.
    • Peringkat III - ialah di mana ukuran melintang tumor telah meningkat ke 5 sentimeter dan telah merebak ke nodus limfa ketiak; atau telah merebak dengan banyaknya ke noduslimfa ketiak; atau telah merebak ke nodus limfa terpencil di dalam tulang selangka atautulang dada.
    • Peringkat IV - pula merujuk kepada situasi di mana kanser payudara telah merebak ke kawasan di luar kawasan dada.

      No comments:

      Post a Comment